torsdag, maj 14, 2009

EU-valet

Vad tycker de olika partierna egentligen? Hur ska man veta vem man ska rösta på? Enligt någon opinionsmätning förväntas valdeltagandet bli lågt, vilket jag tycker är skrämmande. Visst kan det vara svårt att veta var rösten ska hamna för vad tycker kandidaterna egentligen? Vilka frågor vill de driva? Vem speglar mitt intresse bäst? Egentligen är det väl bäst att göra som förra valet då jag röstade på det parti som bäst överensstämde med mina grundvärderingar. Bäst vore förstås om man kunde få en pratstund med några av kandidaterna när de är ute och kampanjar.

Kanske ska man fokusera på vilka frågor man helst vill ska diskuteras. Men det finns så många. Arbetsmarknadspolitiken är ett självklart ämne, liksom familj, utbildning och entreprenörsskap. Hur myndighetsutövning sker är också viktigt. Borde undersöka politiken för att bestämma vem som ska få min röst. Jag ska rösta den 7;e juni. För att rätt frågor ska diskuteras, för att rätt åsikter ska få gehör och för att stärka demokratin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar