tisdag, maj 19, 2009

EU-valet del 2

Hur man ska rösta är inte lätt, därför gäller det att ta reda på vad olika partier och kandidater tycker egentligen. Efter att ha besökt en del valstugor och åhört några debatter tycker jag i alla fall det är viktigt att göra sin röst hörd. Steg ett är att bestämma sig för att rösta. Steg två är för mig att bestämma vilket parti som har de grundvärderingar som bäst överensstämmer med mina. Steg tre är att samla information om de kandidater detta parti ställer upp med. Bäst vore förstås om man kunde få en pratstund med några av kandidaterna när de är ute och kampanjar.

Jag har hört att många tycker EU-valet verkar krångligt och att man som "vanlig" samhällsmedborgare har svårt att sätta sig in i det. Men för mig är steg ett självklart och steg två ganska lätt. Nu väntar steg tre och där tänker jag nog rösta med hjärtat.

Ta vara på demokratin genom dina värderingar, dina mål och din röst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar